Här nedan återfinns ett litet urval av rapporter och skrifter som producerats av personer inom det nationella provprojektet.
Denna rapport handlar om bedömning av språklig kompetens, närmare bestämt om olika aspekter av de nationella material i engelska och moderna språk som tillhandahålls i den svenska skolan.
Rapport av uppdrag avseende utprövning av Delprov C
(Focus: Writing) med stavnings- och grammatikkontrollDenna rapport återger en undersökning av hur stavnings- och grammatikkontroll påverkar skolelevers prestationer vid genomförandet av delprov C: Skriftlig produktion och interaktion (Focus: Writing) i de nationella proven i engelska.
Rapporten publiceras med anledning av att det från 29 juni 2018 är obligatoriskt att använda dator eller annan digital enhet när eleverna genomför delprov C i årskurs 9 (årskurs 10 i specialskolan), gymnasieskolan och kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå.
För prov i engelska gäller att funktionen för rättstavning och grammatikkontroll ska vara avstängd vid provtillfället.
Se vidare på Skolverkets webbplats: Att genomföra nationella prov med digitala verktyg
Resultat och lärarsynpunkter från det första kursprovet i Engelska 7 som publicerades i Bedömningsportalen vårterminen 2016.
I de här rapporterna beskrivs bland annat hur de nationella proven i engelska har utvecklats fram till och med reformen 2011 och vilka förändringar och förbättringar som skett utifrån provens syften.
Urval av artiklar, rapporter och konferensbidrag 2005 -
Nationella prov i engelska - en studie av bedömarsamstämmighet
En undersökning av ungdomars kunskaper och uppfattningar om engelska.
Projektet Nationella prov i främmande språk (NAFS), Box 300, 405 30 Göteborg
Besöksadress:
Pedagogen hus A, Västra Hamngatan 25